Někteří se domnívají, že běhání bosky je více zdraví škodlivé, než prospěšné. Jiní tvrdí naprostý opak. Kde je pravda? Pojďte si s námi vytvořit nezaujatý názor. Jaké jsou výhody a nevýhody běhání na boso a jaká je správná technika tohoto běhu?

Výhody běhu naboso

Naše nohy jsou výsledkem dlouhého vývoje. Příroda má nezaměnitelné a nesrovnatelné schopnosti. A priori nohy – to je nejlepší technické řešení pro pohyb na zemi.

Při běhání bosky pracuje pár desítek svalů jen nohou a holení a ještě více svalů z dalších částí těla. Tímto cvičení se koriguje mechanika těla a snižuje se negativní dopad na kolena, páteř, vazy a šlachy. Mimo jiné zlepšuje i držení těla.

Čím častěji a aktivněji používáme mechanismy vymyšlené samotnou přírodou, tím menší šanci máme na jejich atrofii a nemoci z nečinnosti.

Nevýhody běhu naboso

Medicína dosud nevytvořila žádný názor o výhodách či nevýhodách tohoto běhání. Proto před tím, než s během naboso začnete, je dobré se poradit s vašim ortopedickým lékařem.

Není vhodné odhodit běžecké boty pro osoby s diabetem a lidem s nadváhou (při běhu, který má vést k hubnutí).

Začátečníci s nedostatečnými zkušenostmi si mohou poranit holenní svaly, Achillovu šlachu nebo metatarzální kost.

Existuje nebezpečí pořezání o střep, trnu v chodidle nebo stoupnutí na něco nepříjemného.

Jak správně běhat bosky?

Hlavní je – nedošlapovat nejprve na patu
To může být obtížné pro všechny, kteří jsou zvyklí chodit a i běhat s došlapem na patu.
Nejdříve špička, potom pata. Neběhejte s nataženými nohami. Kroky by měly být krátké a častější, než u běhání v botách.

Šetřete nohy
Naše svaly a klouby nohou jsou oslabeny v důsledku dlouhodobého špatného používání. Proto by měl být první trénink běhu bosky prováděn na měkkém povrchu – v písku nebo v trávě.

Méně je více
Odborníci doporučují určit si vzdálenost prvního běhu naboso v jedné desetině vzdálenosti, kterou byste bez problému uběhli v teniskách. Každým týdnem tuto vzdálenost navyšte o 10%.

 

Běhání bosky se výrazně liší od běhu v botách, ale každý z těchto tréninků má své výhody i nevýhody. Výběr toho, který běh si vyberete by měl být v souladu s vaší osobností, preferencemi a v neposlední řadě ortopedickými doporučeními.