Je zřejmé, že při běhání nejvíce používáme svaly nohou, ale které z nich odvádějí tu nejtěžší práci? Především záleží na tom, jak běháte. U různých typů běhu fungují naše svaly odlišně a jedna skupina může být namáhaná více, než druhá. Nejsou to však pouze svaly na nohou, které při běhu zapojujeme. Pojďte se na to s námi podívat zblízka.

Trojhlavý sval lýtkový

Lýtkové svaly se při běhu zapojují nejvíce a tak je vhodné je protahovat před a po cvičení. V podstatě v každodenních pohybech jsou svaly lýtka využívány více, než jiné svaly. Lehké protahovací cviky vám pomohou zbavit se ztuhlosti, křeči i slabosti v této oblasti.

Achylovka

Stejně jako lýtko i achilovka patří k velice důležité součástí pohybového ústrojí. Jelikož běžec tyto partie přetěžuje, dochází k jejich degeneraci. Paradoxně je mnohdy na vinně nekvalitní běžecká obuv, která má příliš vysokou patu.
S achillovou šlachou je spojen také dvojhlavý sval lýtkový, který začíná na zadní straně kolena a v dolní části přechází na achilovku. Kondice (silová schopnost a pohyblivost) tohoto svalu je velice důležitá pro správnou techniku běhu. Je nutné sval nejen posilovat, ale také správně protahovat.

Hamstringy – zadní strana stehen

U sportů, kde opakovaně dochází k doskokům, mohou být hamstringy při zanožování neúměrně zapojovány na úkor aktivity hýžďových svalů. Je vhodné tyto svaly rovněž protahovat před i po běhání. Tím zabráníte bolesti a zlepšíte své sportovní výkony.

Kvadricepsy – čtyřhlavý sval stehenní

Kvadricepsy jsou hlavním svalem na přední straně stehna. Je to největší sval lidského těla. Každá z jeho čtyř hlav má začátek na jiném místě, ale všechny se upínají stejně – pod kolenem (češkou), které je v podstatě vystaveno velkému silovému působení. Stehenní svalstvo celkově má velký vliv na nejproblematičtější partii všech běžců – na kolena, proto bychom mu měli věnovat velkou pozornost.
Hlavní funkcí kvadricepsu je předkopnutí v koleni a jeho stabilizace. Přímý sval stehenní (jedna z hlav kvadricepsu) se také podílí na flexi v kyčli. Pokud je tato hlava zkrácená, pak dochází k vysazení pánve a bedernímu prohnutí a to vede ke zkrácení běžeckého kroku.

Trup

Při běhu se nesprávná funkce trupu projevuje především nadměrným prohnutím v oblasti páteře. Toto je způsobeno ochablými břišními svaly a zkrácenými bederními vzpřimovači. Ke zkrácení nejčastěji dochází díky nedostatečnému protahování v kombinaci s během na tvrdém podkladu. Tato dysbalance se z hlediska běhu projevuje především kratším krokem s tendencí došlápnout pod trup.
Trup musí být tedy v optimální kondici, aby běžce nebolela záda. Správného stavu docílíte tím, že budete posilovat břišní svaly a rotátory páteře.