CVIČENÍ SPORT

Cvičení s plyometrickou bednou – co to je a jak na to?

single-image

Máte pocit stagnace? Trénujete ve svém oblíbeném sportu téměř denně, ale výsledek se nelepší nebo jsou vaše výkony dokonce horší? Možná to chce trošku změnu. Ne, tím nemyslíme, že máte od posilování přejít k vytrvalostnímu běhu nebo naopak. Ani to, že máte fotbal vyměnit za balet. Ať už však děláte jako svou hlavní sportovní disciplínu cokoliv, bez kompenzačního cvičení se většinou neobejdete. Plyometrické cvičení se řadí možná k těm nejúčinnějším kompenzačním tréninkům – zvyšuje totiž jak rychlost, tak „výbušnost“.

Co je plyometrické cvičení

Plyometrie je práce s vlastním tělem pro vybudování co největší výbušné síly. Tento typ tréninků ocení tělo každého sportovce – od fotbalistů a hokejistů po atlety a kulturisty. Plyometrické cviky se zaměřují na svalové prodloužení a kontrakce v rychlém sledu, čímž zvyšují sportovcův výkon a dynamiku pohybu.

Plyometrie se nejčastěji spojuje s výskoky. (Proto by vám neměla při tréninku chybět plyometrická bedna, o které si více řekneme za chvilku). Velkou část plyometrického tréninku můžete provádět s vlastní vahou – například klid s tlesknutím. Velmi oblíbenou pomůckou pro plyometický trénink je také medicinbal.

Výhoda těchto tréninků je, že můžete cvičit kdekoliv a kdekoliv a výsledky vidíte téměř okamžitě. S plyometrickou bednou získáte celou tělocvičnu ve velmi minimalistickém balení.

Plyometrická bedna jako přenosná posilovna

Přestože trénovat výbušnost zvládnete i bez náčiní, plyometrická bedna (nebo také plyobox) vám trénink a jeho plánování i rozvržení výrazně usnadní.

Bedny pro plyometrické cvičení jsou dostatečně stabilní nejen pro nácvik kliků a dalších cviků, u kterých potřebujete překážku pro regresi nebo progresi konkrétního cviku, ale slouží například také jako překážka k výskokům – a protože unesou i namakaného kulturistu, určitě se nemusíte bát nehody – alespoň ze strany bedny. 😉

Jak cvičit s plyometrickou bednou

Jaké cviky můžete na plyo boxu provádět?

  • Klasické kliky pro vás nejsou výzvou? Nohy na bednu a ruce na zem! Tahle progrese vám dá zabrat víc, než se na první pohled zdá.
  • Naprosto tradičním cvikem s plyoboxem jsou výskoky na bednu a dolů, čímž posílíte veškeré svaly na nohou, střed těla a je to možná jeden z nejlepších cviků pro nácvik výbušné síly.
  • Jednodušší variantou jsou výstupy na box.
  • Oblíbenou možností jsou také „horolezci ve sklonu“, kde si, podobně jako u kliků, obtížnost tohoto oblíbeného cviku zvýšíte tím, že máte nohy na bedně.

Podle posledních výzkumů má plyometrie důrazný vliv na běžecké, kulturistické i atletické výkony a rozhodně by se měla stát součástí tréninku všech sportovců, kteří to se svým sportem myslí vážně!

Velikost plyometrické bedny můžete zvolit podle svých potřeb, čím větší, tím náročnější (alespoň co se týká progresí). Ideální volbou je však set několika velikostí, díky kterému můžete progresovat i regresovat dle libosti.

Mohlo by se Vám líbit