Nezařazené

Jaké jsou největší výhody i hrozby chytrých náramků?

single-image

Nositelná elektronika se za posledních pár let stala neodmyslitelnou součástí života téměř každého sportovního nadšence. Fitness náramky a chytré hodinky sledují každý náš krok, kvalitu spánku, tepovou frekvenci a mnoho dalších údajů o našem zdraví a formě. Jaké jsou jejich největší výhody a na co si dát při jejich používání naopak pozor?

Největší benefity a výhody fitness náramků

Co všechno stojí za tak obrovskou popularitou fitness náramků? Dnešní modely toho umí skutečně hodně. Dávno pryč jsou doby, kdy největší nadšenci nosili na zápěstí krokoměry, které uměly to jediné – počítat, kolik kroků jsme za den ušli. Fitness náramky sbírají veškerá data o našem výkonu a spálených kalorií, ale poskytují nám také informace o fyzickém stavu, jako je tepovka, okysličení krve, míra stresu…

S fitness náramkem máme zkrátka a dobře na zápěstí takového soukromého trenéra. Jaké jsou jeho největší výhody?

Motivace

Jedním z nejčastějších důvodů, proč si lidé chytré náramky a hodinky pořizují, je motivace. Čísla, která náramek zobrazuje, dovedou mnoho lidí přimět k pohybu nebo u něj díky nim déle vydrží.

Motivují nás náramky doopravdy, nebo se spíše jedná jen o idealizovanou představu? Některé studie naznačují, že fitness náramky skutečně lidi přimějí k vyšší aktivitě, kterou mohou prodloužit až o hodinu týdně.

Měřitelný pokrok

Jednou z dalších velkých výhod fitness náramků, která jde ruku v ruce s motivací, jsou snadno viditelné výsledky a pokrok v tréninzích. Pokud například běháte s náramkem, můžete v aplikaci pohodlně sledovat, o kolik jste se zlepšili oproti minulému měsíci nebo třeba roku. Můžete vysledovat pravidelné výkyvy a další data, která vás v tréninzích posunou o kus dál.

Bez náramku je měření pokroků poměrně náročnější a méně přesné, což může být demotivující, a dokonce vést i k pocitu ustrnutí na místě. S chytrou váhou pak můžete sledovat také poměr svalů, tuků a vody v těle a jejich vývoj v čase.

Pomáhají s nastavením a dosažením cílů

Jednou z nejdůležitějších věcí k dosažení fitness cílů je cvičení ve správné tepové frekvenci. A právě to je jednou z dalších funkcí, kterými vám mohou fitness trackery pomoci s dosažením cíle. S jejich pomocí můžete tepovku sledovat téměř neustále a víte, zda jste při tréninku v té správné tepové zóně, která je v souladu s vašimi cíli.

Nevýhody fitness náramků

Se všemi výhodami fitness náramků se však pojí i několik negativ, které je potřeba mít na zřeteli.

Mezi takové věci patří například možnost závislosti. U některých lidí se projevují znaky podrážděnosti a nepohodlí, pokud nemohou náramek používat například z důvodu vybité baterky. Se závislostí se může vázat i přehnané množství cvičení a výčitky, pokud se vám nepodaří dosáhnout denního cíle.

Pokud na sobě tyto příznaky pozorujete, je na čase dát si od náramku alespoň pár dní pauzu.

K dalším nevýhodám patří nepřesnosti v měření. To se týká především počítání spálených kalorií, ale také sledování spánku. Pokud si počítáte kalorie a snažíte se být v kalorickém deficitu, je lepší na čísla, která zobrazuje náramek, příliš nespoléhat a počítat s tím, že jste reálně spálili i o několik desítek procent méně.

Další možnou nevýhodou je také to, že náramek působí rušivě a může vám bránit užít si přirozenou radost z pohybu a pobytu na čerstvém vzduchu, protože se místo na okolí soustředíte na čísla.

To jsou však všechno věci, se kterými se dá bojovat. Stejně jako u ostatních chytrých zařízení, i u náramků platí, že jsou dobrým sluhou, ale nevyplatí se na ně spoléhat přespříliš…

Mohlo by se Vám líbit