ŽIVOTNÍ STYL

Umíte správně dýchat? Dechová cvičení vás uklidní a spálí i pár kalorií

single-image

Dech je něco, s čím se rodíme a všichni tak nějak předpokládáme, že to děláme správně. To však není tak úplně pravda. Velká část lidí, zvlášť žen, dýchá špatně. Jak je to možné? A jak to napravit? Na to se hned podíváme.

Dýcháte správně? Zkuste jednoduchý experiment

Na to, jestli umíte dýchat správně, existuje jedna jednoduchá zkouška. Postavte se a zhluboka se nadechněte. Zvedají se vám při nádechu ramena a při výdechu klesají?

Pak dýcháte špatně.

Ale nic si z toho nedělejte, rozhodně v tom nejste sami.

Dýchání je automatická činnost, které většinou nevěnujeme pozornost. A proto dýcháme zpravidla nedostatečně.

Správně má jít dech do břicha, nikoliv do plic (při čemž se právě pohybují ramena a jedná se o tzv. vertikální dýchání).

Při správném dýchání se zvedají nikoliv ramena, ale břicho.

Proč dýcháme špatně?

Dech je natolik přirozenou činností, že nikoho ani nenapadne, že by ji mohl dělat špatně. Jak se to vlastně může stát?

Důvodů je několik. Může jít o stres či špatné držení těla, což jsou dvě věci, které trápí většinu z nás. Dalším důvodem špatného dechu může být i obezita či znečištění vzduchu, které nás podvědomě tlačí do mělčího dechu.

Jedná se zkrátka o špatný návyk, který většina z nás získá už v dětství a nejedná se o věc, které bychom věnovali byť jedinou myšlenku, takže o něm vůbec nevíme.

Napravit to naštěstí není zase tak těžké.

Dechová cvičení, která vás opět naučí dýchat správně

Jaká jsou snadná dechová cvičení, která vám pomohou získat zpět správný návyk dechu?

Dýchání v leže

  • Lehněte si na záda a pokrčte nohy (hlavu i nohy si můžete podepřít polštářem).
  • Jednu ruku si dejte na hrudník a druhou na břicho.
  • Pomalu se nosem nadechněte do břicha. Ruka na hrudníku by se neměla hýbat, jen ta na břiše.
  • Pomalu vydechujte pusou. Opět by se měla hýbat pouze ruka na břiše.
  • Opakujte alespoň dvě minuty.

Vyzkoušejte i další pozice

To samé můžete opakovat i v sedě. Při nácviku dechu v sedě je důležité uvolnit ramena, hlavu a krk.

Při nácviku správného dýchání byste měli cítit, jak se zapojují břišní svaly.

Až se naučíte správně dýchat v sedě a leže, můžete dech nacvičovat i při běžných aktivitách.

Pro nácvik správného dechu mohou pomoci také vedené lekce jógy, či meditace. Chtěli jste se vždy naučit zpívat? Skvělé! I to je dokonalou možností, jak svůj dech vylepšit.

Správné dýchání má pozitivní vliv nejen na celkové zdraví i psychickou pohodu, ale vzhledem k tomu, že při něm zapojíte břišní svaly, pálí i o něco více kalorií, čímž se vám navýší bazální metabolismus a hned se vám bude o něco lépe hubnout či nabírat svaly.

Pro nácvik správného dechu mohou pomoci také vedené lekce jógy, či meditace. Chtěli jste se vždy naučit zpívat? Skvělé! I to je dokonalou možností, jak svůj dech vylepšit.

Mohlo by se Vám líbit