S příchodem zimy si řada běžců udělá dovolenou, s čistým svědomým přestanou trénovat a vymlouvají se na to, že běhání v zimě jim přinese více škod, než užitku. Za oknem fučí vítr, padá sníh s deštěm a třeskuté mrazy nejsou daleko. Jak se tam dá asi běhat?

A právě pro všechny, kteří si neumí svůj život bez běhání představit, není chlad, ani sníh pod nohami překážkou, ba naopak, přinese jim novou formu tréninku a ne méně potěšení, jako v létě. Ano a taky podporuje imunitu! Hlavní věcí je to, jak se na běhání v zimě připravit a čelit ji v plné polní.

Takže, co byste si měli obléci a obout, abyste při běhání nezmrzli a nenachladili se? Podívejte se na nejdůležitější body zimní výbavy, díky níž bude váš trénink pohodlnější a bezpečnější.

VRSTVENÍ

Několik vrstev oblečení vám pomůže udržet se v teple a vyhnout se prochladnutí. Někteří začátečníci však na sebe navlečou tolik vrstev, že se promění v „zelí“, v důsledku čehož se přehřívají a nachladí se. Ideální je obléci se tak, jakoby venku bylo o 10 – 15 stupňů více, než skutečně je. Když vyjdete z domu, bude vám chladno, ale v průběhu běhu se zahřejete. Nejlepší volbou je používat speciální sportovní oblečení, které je určené do zimy. Důležité je, aby oblečení udrželo teplo, odvedlo vlhkost od těla a neomezovalo vás v pohybu.

ZATEPLENÍ VŠECH ČÁSTÍ TĚLA

Vašim úkolem je, obléci se tak, aby vás neprofouklo. Proto by ochrana měla být komplexní.

Hlava

Jelikož je kůže na obličeji obzvlášť citlivá a choulostivá, nezanedbávejte výběr kukly, čepice a brýlí. Obličej, krk, pusu i hlavu můžete ochránit speciálním šátkem, šálou nebo víceúčelovou kuklou.

Ruce

Používejte speciální zimní rukavice vhodné pro běžecké lyžování, běh i cyklistiku. Pokud venku není velká zima, stačí si namazat ruce krémem.

Nohy

Důležitý detail – správně vybrané ponožky. Řekněte ne bavlněným a pleteným ponožkám a zaměřte se spíše na ponožky (nebo podkolenky) ze syntetické nebo jemné vlny s termo efektem.

CO SI OBLÉCI?

SPODNÍ VRSTVA

Tato vrstva je nejblíže k pokožce, takže by měla být vyrobena z hedvábí nebo syntetických materiálů, které propouští vlhkost. Spodní prádlo vyrobené z přírodní tkaniny nebude fungovat – zabraňuje cirkulaci vzduchu a způsobuje přehřátí. Můžete nosit roláky, termo trička s dlouhým rukávem, speciální nátělníky na běhání a jiné sportovní spodní prádlo.

IZOLAČNÍ VRSTVA

Jejím úkolem je distribuovat pot a udržovat optimální tělesnou teplotu, aby nedocházelo k hypotermii. Tato vrstva je nezbytná, pokud běháte při teplotě, která je nižší než -10 ° C. Vhodné materiály – syntetika, fleece nebo jemná vlna. Izolační vrstvou mohou být sportovní svetry, mikiny a bundy.

VRCHNÍ VRSTVA

Tato vrstva vás ochrání před deštěm nebo sněhem a také odvádí nadměrné teplo z těla. Může být vyrobena z přírodních nebo umělých materiálů s izolačními prvky. Jedná se o různé membránové sportovní bundy, větrovky se zipy a vesty. Je žádoucí mít kapuci – zakryje krk a navíc zahřeje hlavu v chladném, větrném počasí. Věnujte také pozornost rukávům – měly by být lehké, bez těsných elastických pásů.

CO SI OBOUT?

Nejvyšší požadavky by měly padnout zrovna na boty. V našich povětrnostních podmínkách jsou obzvláště důležité – silnice se v zimě mnohdy změní na „kluziště“. Takže, co by měl běžec dělat, aby se vyhnul uklouznutí a také neměl mokré nohy?

Při výběru bot se zaměřte na následující body

  • Ochrana před smáčením. Boty by měly být vyrobeny z vodoodpudivých materiálů, nejlépe s membránou, která nepropouští vlhkost.
  • Žebrovaná elastická podrážka (s čepy nebo ostrým chráničem). Podrážka by měla být měkká a dobře polstrovaná, ale nemrznoucí při nízkých teplotách.
  • Nízká hmotnost.
  • Ochrana před chladem. Obuv musí být izolována z přírodní nebo umělé kožešiny, takže letní tenisky by měly být v chladném počasí dobře zazimovány hluboko ve skříni.
  • Odnímatelné vložky, které lze snadno vyjmout a vysušit.
  • Absence síťových vložek.