Začít s pohybem je ta nejjednodušší věc na světě. To vám potvrdí každá posilovna hned druhého ledna. Stejně tak vám potvrdí, že ještě jednodušší je na pohyb zanevřít. Na to se tam můžete jít zeptat třeba 30. ledna, kdy většina lidí zapomíná a pohyb se pro jejich těla stává jen příjemnou vzpomínkou. Co s tím a jak naši vrozenou nechuť k pohybu pokořit?

Nejčastější chyba? Nerealistické vzdálené cíle – a cíle obecně

Jedna z největších chyb, kterých se dopouštíme, je kladení na sebe příliš vysokých nároků. Nastavujeme si nerealistické cíle a místo abychom se za každý krůček odměnili a měli z něj radost, vidíme jen cílovou čáru, která je v nedohlednu.

A to nás za chvíli silně demotivuje. Co kdybychom zkusili pro jednou trochu jiný přístup? Co kdybychom se místo dalekosáhlých cílů přeorientovali na postupné budování návyků, které nás k našim vysněným cílům přiblíží tak nějak samovolně?

Na pozitivní návyky se musí postupně a opatrně

Často se uvádí, že na vytvoření návyku stačí pouhých třicet dní.

Třicet dní opakování jedné činnosti a zafixujete si ji na věky věků. Nemyslím si, že je to pravda. Přestože prvních sedm dní a následně i těch 30 vás dostane přes to nejhorší, tvorba skutečně pevného návyku, který nezlomí nemoc ani dovolená, trvá podstatně déle.

Ale to nevadí. To je daleko. My se chceme soustředit jen na těch prvních třicet dní. Cílová rovinka je vidět už od prvního dne a každá hodina nás posunuje této hranici blíž.

I tak však musíme k pozitivním návykům přistupovat opatrně a především postupně.

Znáte to. Jeden den se rozhodnete přestat kouřit, pít víc vody, udělat 50 dřepů denně, nejíst cukr, začít si čistit zuby zubní nití a kdesi cosi… ale hlavně vše najednou. A pak se ani se nenadějete, život se vrací do starých kolejí.

Proto bychom se měli postupně věnovat jednomu zvyku za druhým.

Jak na to?

Chcete začít běhat a nemáte vůbec žádné základy?

Slibte si, že půjdete každý den na procházku kolem bloku. Poté, co se tomuto zvyku skutečně se železnou pravidelností věnujete den, co den, alespoň po dobu dvou týdnů, můžete k prvnímu bloku přidat ještě jeden. Nebo zvýšit tempo…

Chcete začít chodit do posilovny?

Nemusíte hned kupovat permanentku. Stačí tam pravidelně alespoň na pár minut zajít. Zafixovat si místo i aktivitu.

Je to stejně jako s čištěním zubů. Kdysi se vám do toho určitě nechtělo. Dnes je to pro vás zvyk, bez kterého si nedovedete svůj den ani představit.

A stejně tak funguje jakýkoliv jiný návyk. Stačí vytrvat a stane se z něj vaše druhá přirozenost.

Pomoci vám mohou i technologie

Při tvorbě nových a zdravých návyků by byla škoda nevyužít možností dnešních technologií. Nejenže budete se sportovními náramky a hodinkami vypadat dnes i skutečně stylově, ale pomohou vám také dosáhnout denního počtu kroků a pozorovat každodenní zlepšování ve všem, co jste si určili…